blog

کپسول آتش نشانی برق و مختص حریق های تجهیزات الکترونیکی

کپسول آتش نشانی برق

کپسول آتش نشانی برق و تجهیزات الکترونیکی

کپسول آتش نشانی برق و تجهیزات الکترونیکی یکی از حیاتی‌ترین وسایل ایمنی حریق ناشی از برق است. این کپسول‌ها مناسب آتش‌سوزی‌های ناشی از الکتریسیته، مواد شیمیایی و یا سوختن مایع اشتعال زا هستند. همان‌طور که می‌دانید پیشگیری بهتر از درمان است. آگاهی دادن در مورد حریق ناشی از الکتریسیته همیشه کمک‌کننده بوده و یکی از مهم‌ترین بخش‌های مقابله با حوادث محسوب می‌شود. زیرا خاموش کردن آتش بدون داشتن اطلاعات کافی، امری غیرممکن بوده و ممکن است خسارات جبران‌ناپذیری برای شما به دنبال داشته باشد.

پس پس بهتر است که پیش‌از هر کاری اطلاعات خود را در مورد حریق ناشی از برق بالا برده و کپسول‌های آتش‌نشانی که برای خاموش کردن آن‌ به کار می‌روند را بشناسید. ما در این مقاله سعی داریم به برخی از پرسش‌های رایج درباره کپسول‌های آتش‌نشانی مناسب حریق‌های الکتریکی و همچنین آتش سوزی‌های ناشی از الکتریسیته پاسخ گفته و شما را بیشتر با این حوادث آشنا کنیم. لطفاً تا پایان همراه ما باشید.

مناسب‌ترین خاموش‌کننده‌ها برای فرونشاندن حریق الکتریکی

خاموش‌کننده‌های مختلفی در بازار وجود دارند که از جمله بهترین آن‌ها می‌توانیم به خاموش‌کننده‌های پودری و گازی اشاره کنیم. توجه داشته باشید که حریق‌های ناشی از الکتریسیته با دیگر انواع حریق متفاوت بوده و برای خاموش کردن آن‌ها نمی‌توانید از کپسول‌های آب و گاز یا آب و فوم استفاده کنید.

 آتش‌سوزی نوع C چیست؟

به آتش‌سوزی‌هایی که در اثر برخورد الکتریسیته رخ می‌دهند، آتش‌سوزی نوع C می‌گویند. این آتش‌سوزی‌ها ممکن است بر اثر عوامل مختلفی مانند سیم برق آسیب‌دیده، مشکلات سیم‌کشی و آمپر اضافی بوجودآمده و باعث بروز مشکلات زیادی شوند.

برای خاموش کردن این نوع آتش‌سوزی باید از کپسول‌های آتش‌نشانی مخصوصی استفاده کنید. همچنین باید از ویژگی‌های حریق آتش‌سوزی نوع C باخبر باشید تا بتوانید سوختگی از این نوع را بهتر مدیریت کنید.

کپسول آتش نشانی مناسب حریق ناشی از برق چیست؟

کپسول آتش نشانی مناسب حریق ناشی از برق، نوع خاصی از کپسول آتش‌نشانی است که به‌طور اختصاصی و برای فرونشاندن حریق ناشی از الکتریسیته به کار می‌رود. شما باید بدانید که هر نوع آتش‌سوزی، دارای دستورالعمل‌های خاص و ویژه‌ای برای پیشگیری است. اگر شما از این دستورالعمل‌ها اطلاع داشته باشید و مطابق آن‌ها عمل کنید، می‌توانید حوادث را به‌خوبی کنترل کرده و کمترین تلفات مالی و جانی را داشته باشید.

از چه کپسولی نباید برای خاموش کردن حریق الکتریکی استفاده کنیم؟

۲ تا از بدترین گزینه‌ها برای خاموش کردن حریق ناشی از الکتریسیته، کپسول آتش‌نشانی آب و گاز و کپسول آتش‌نشانی فوم هستند. استفاده از این نوع کپسول‌ها، نه‌تنها حریق و آتش‌سوزی را کنترل نمی‌کند، بلکه ممکن است باعث افزایش خسارت‌های مالی و جانی شود. دلیل این‌موضوع هم واضح است. ساختار خاموش‌کننده این نوع کپسول‌ها، حاوی آب بوده و به‌همین خاطر نمی‌توان از آن‌ها برای خاموش کردن سوختگی‌های ناشی از الکتریسیته استفاده کرد. زیرا آب رسانای جریان برق است. بنابراین استفاده از این نوع کپسول‌ها می‌تواند باعث برق‌گرفتگی شما شود. پس توصیه می‌کنیم که از استفاده از این کپسول‌ها جداً بپرهیزید.

نحوه خاموش کردن آتش‌سوزی الکتریکی به کمک کپسول آتش نشانی مناسب حریق ناشی از برق

اولین کاری که شما در برخورد با این نوع آتش‌سوزی باید انجام دهید این است که ماده در حال سوختن را از منبع (که ممکن است پریز باشد) جدا کنید تا از تلفات بیشتر جلوگیری شود. این کار مانع سرایت آتش‌سوزی به دیگر قسمت‌ها می‌شود. سپس برای از بین بردن و فرونشاندن آتش‌سوزی، می‌توانید از کپسول آتش نشانی مناسب حریق ناشی از برق استفاده کنید.

اگر از قطع بودن جریان برق مطمئن هستید، می‌توانید از دیگر انواع کپسول‌های آتش‌نشانی نیز برای خاموش کردن آتش‌سوزی استفاده کنید. اما بازهم باید توجه داشته باشید که استفاده از این کپسول‌ها باعث می‌شود که آب به وسیله الکتریکی شما نفوذ کرده و باعث خرابی آن وسیله شود. پس این روش زمانی جواب‌گو است که شما کپسول آتش‌نشانی مخصوص سوختگی ناشی از الکتریسیته  را در دسترس نداشته باشید و یا وسیله‌ی الکتریکی شما بر اثر حریق ناشی از الکتریسیته به‌طور کامل ازبین‌رفته باشد.

کدام یک از انواع کپسول‌های آتش‌نشانی برای حریق الکتریکی مناسب هستند؟

زمانی که یک آتش‌سوزی الکتریکی اتفاق می‌افتد، شما باید عواملی که باعث پایدار ماندن آتش می‌شوند را از بین ببرید.  این عوامل اکسیژن، حرارت و ماده سوختنی هستند. کپسول‌های مخصوص حریق الکتریکی، حاوی co2 هستند که با حذف اکسیژن از مثلث آتش می‌توانند آتش‌سوزی را متوقف کنند. از طرف دیگر گاز co2 موجود در کپسول آتش نشانی CO2 بعد از خروج از نازل دمای بسیار پایینی دارد.

این‌موضوع به شما کمک می‌کند که آتش‌سوزی را بهتر کنترل کرده و راحت‌تر آن را خاموش کنید. شما برای خاموش کردن این نوع آتش‌سوزی‌ها می‌توانید از کپسول‌های آتش‌نشانی پودر شیمیایی نیز استفاده کنید. عملکرد این کپسول‌ها به این صورت است که از رسیدن اکسیژن به ماده سوختنی موردنظر جلوگیری می‌کنند. نکته‌ای که در خصوص استفاده از کپسول‌های آتش‌نشانی وجود دارد این است که شما باید به‌طور صحیحی از آن‌ها استفاده کنید تا بتوانید آتش‌سوزی را به‌خوبی کنترل کنید.

راهنمای پیشگیری از آتش‌سوزی کلاس C

همان طور که در ابتدای بحث معرفی کپسول آتش نشانی مناسب حریق ناشی از برق گفتیم، همیشه پیشگیری از بهتر از درمان است. این‌موضوع برای آتش‌سوزی نیز کاملاً صدق می‌کند. اگر شما اقدامات پیشگیرانه را انجام دهید، دیگر نیازی نیست که خود را در شرایط سخت و نفس‌گیر مقابله با حریق و آتش‌سوزی قرار دهید. ما در ادامه نکاتی را برای شما توضیح می‌دهیم که با رعایت کردن آن‌ها می‌توانید از آتش‌سوزی کلاس C پیشگیری کنید.

  • ازآنجایی‌که بیشترین آمار حریق الکتریکی مربوط به لوازم‌خانگی است، توصیه می‌کنیم هرچند وقت یک‌بار لوازم الکتریکی منزل خود را بررسی کرده و از سلامت آن‌ها اطمینان حاصل کنید.
  • اگر به‌تازگی به یک خانه جدید نقل‌مکان کرده‌اید، توصیه می‌کنیم که سیم‌کشی خانه را به طور کامل و اصولی چک کنید.
  • مطمئن شوید که برق‌رسانی به لوازم الکتریکی به‌صورت استاندارد و اصولی انجام می‌شود.
  • همیشه کپسول مخصوص حرف الکتریکی را در دسترس داشته باشید و به‌طور مرتب سلامت آن را چک کنید.

جمع‌بندی

حریق الکتریکی یکی از شایع‌ترین انواع آتش‌سوزی‌ها است که می‌تواند خسارت‌های مالی و جانی زیادی به وجود بیاورد. اکثر این آتش‌سوزی‌ها مربوط به وسایل الکترونیکی خانه هستند. به‌همین دلیل توصیه می‌کنیم همیشه سیم‌کشی منزل، سلامت وسایل الکترونیکی، پریزها و… را چک کنید تا از سلامت آن‌ها اطمینان حاصل کنید. برای خاموش کردن این نوع حریق نیز می‌توانید از کپسول آتش نشانی مناسب حریق ناشی از برق استفاده کنید. این کپسول حاوی دی‌اکسیدکربن بوده که با حذف اکسیژن از مثلث آتش‌سوزی، می‌تواند حریق را به‌خوبی کنترل کند. استفاده از انواع دیگر کپسول‌های آتش‌نشانی مانند کپسول آتش‌نشانی آب و گاز و کپسول آتش‌نشانی فوم به‌هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود. زیرا امکان برق‌گرفتگی وجود دارد.

Summary
Review Date
Reviewed Item
Electric fire extinguisher
Author Rating
51star1star1star1star1star
Software Name
all in one plugin
Software Name
web
Software Category
web

1 دیدگاه در “کپسول آتش نشانی برق و مختص حریق های تجهیزات الکترونیکی

دیدگاهتان را بنویسید