blog

اسپری تست دتکتور دود چیست و کاربرد آن

اسپری تست دتکتور دود

اسپری تست دتکتور دود

اسپری تست دتکتور دود یکی از ابزارهای بسیار مهم در اعلام حریق می باشد. امروزه با افزایش تقاضای بشر به استفاده از فناوری‌های جدید، تکنولوژی پیشرفت چشمگیری در زمینه سیستم‌های حفاظتی داشته است. به عنوان مثال امروزه در ساخت خانه و آپارتمان سیستم‌های امنیتی و حفاظتی پیشرفته‌ای در نظر گرفته می‌شود. استفاده از این سیستم‌ها باعث بیشتر شدن امنیت جانی و مالی افراد ساکن در آن مکان خواهد شد. اما نکته قابل توجه این است بعد از نصب  این سیستم‌ها باید تست و بررسی شوند تا عملکرد صحیح آن‌ها تضمین شود. برای انجام تست سیستم اعلام حریق از اسپری تست دود استفاده می‌کنند.

سیستم اعلام حریق یکی از این سیستم‌های حفاظتی است که پس از نصب به تست و بررسی اصولی نیاز دارند. برای انجام تست می‌توانید از تجهیزات مخصوص این کار استفاده کنید؛ اما نوعی اسپری دود وجود دارد که می‌توانید بدون دردسر و به راحتی تشخیص عملکرد صحیح سیستم اعلام حریق را امتحان کنید. به عبارت دیگر این اسپری‌ها برای تست و بررسی بررسی عملکرد دتکتورهای دودی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا به طور اصولی با این محصول و انواع مختلف آن آشنا شوید.

همچنین ببینید: اسپری تست دود با قیمت مناسب

معرفی دتکتور دود

دتکتور دود یکی از مهم‌ترین تجهیزاتی است که در سیستم‌های اعلام حریق نصب می‌شود. عملکرد این دستگاه به این صورت است که با کمک سنسورهای حساس به دود ساکنین خانه را از وجود دود و حظر آگاه می‌سازد. دتکتورها در انواع مختلفی تولید می‌شوند و هر کدام از آن‌ها با داشتن سنسورهای مختلف نسبت به نوع خاصی از دود حساس هستند. از انواع دتکتور دود، که برای اعلام حریق مورد استفاده قرار می‌گیرند می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • دتکتور با سنسور دود
  • دتکتور با سنسور حرارتی
  • دتکتور با سنسور مونواکسید کربن
  • دتکتور با سنسور حساس به شعله

دتکتور با سنسور ترکیبی

پس از نصب هرکدام از این دتکتورها برای تشخیص عملکردشان حتما باید سنسورهای آن‌ها تست و بررسی شوند. به همین خاطر از اسپری تست دتکتور و‌ دستگاه تست دتکتور دود برای بررسی عملکرد این دستگاه استفاده می‌کنند. علاوه بر این‌ها دتکتورها نیاز به سرویس دوره‌ای دارند ک در هنگام انجام این سرویس‌ها نیز از اسپری تست دود برای تشخیص کارکرد صحیح این دتکتورها استفاده می‌شود.

انواع دتکتور دود

همان‌طور که پیش‌تر به آن اشاره شد دتکتورها خود به چند نوع مختلف تقسیم می‌شوند. هر کدام از این دتکتورها برای کاربرد خاصی طراحی شده‌اند که در ادامه با چند نوع از مهم‌ترین دتکتورهای دود آشنا می‌شوید:

  • دتکتور دودی
  • دتکتور لیزری
  • دتکتور دودی یونیزاسیون
  • دتکتورهای اپتیکیگ
  • دتکتور شعله

اسپری تست دود چیست؟

استفاده از دتکتورهای دود در سیستم اعلام حریق بسیار مهم و کاربردی است. این تجهیزات دارای سنسورهایی با حساسیت بالا هستند برای عملکرد درست نیاز به بررسی و تست دوره‌ای دارند. البته انجام تست فرایند تخصصی است و بهتر است افراد متخصص و با استفاده از لوازم مخصوص این کار را انجام دهند. اسپری تست دود یا اسپری دود اعلام حریق با استانداردهای مشخصی تولید می‌شوند و با دود حاصل از حریق مطابقت کامل دارند. اما با توجه به این که این دتکتورهای در بالاترین قسمت خانه یعنی بر روی سقف قرار دارند، لازم است از تجهیزات ویژه برای انجام تست استفاده شود. اسپری تست دتکتور نیز در انواع مختلفی تولید می‌شود. به علت حساسیت زیاد تجهیزات باید حتما از نوعی استفاده کنید که کیفیت بالایی داشته باشد و هیچ اثری بر روی دتکتور باقی نگذارند.

طرز استفاده از اسپری تست دود

برای استفاده از تست دود باید با توجه به استانداردهای هر کشور و دتکتورهای آن مراحل مختلفی انجام شود. برای مثال تست دتکتور مواردی مانند تست در محیط‌های مشابه یا محیط‌های واقعی، مناسب‌ترین حد غلظت دود و … از استانداردهای الزامی در این تست محسوب می‌شوند.

در این آزمایش‌ها و فرآیندهای تست دتکتور مراحل آن باید کاملا مطابق با واقعیت انجام شود. همچنین برای انجام بررسی‌های لازم باید حتما از تجهیزات مناسب و مخصوص استفاده شود تا هیچ نوع مشکلی بعد از انجام تست و بررسی‌های لازم برای دستگاه ایجاد نشود. برای استفاده از اسپری تست دود حتما از قبل، نکات مهم و دستورالعمل‌های آن را مطالعه کنید و طبق دستورات آن عمل کنید. اسپری را کمی به دتکتور نزدیک و سپس مقداری از آن را به سمت دستگاه اسپری کنید. اگر آژیر هشدار دتکتور زده نشد باید دستگاه را عیب‌یابی کنید.

اسپری تست سولو و تجهیزات تست دتکتور

از کارآمدترین نوع اسپری تست دود برای تست دتکتور اسپری‌های سولو هستند. هر قوطی اسپری 250 میلی لیتر است که کاملا مطابق با استانداردهای دنیا تولید شده است. توجه داشته باشید که سولو نام گروهی از این اسپری‌ها است و این گروه خود در انواع مختلفی برای استفاده و تست انواع دتکتورها ساخته شده‌اند. به همین علت برای استفاده از این تجهیزات بهتر است از افراد ماهر و باتجربه کمک بگیرید، چرا که استفاده از تجهیزات نادرست و ناهماهنگ با دتکتور ممکن است به آن آسیب وارد کند. به طور کلی تولید کنندگان زیادی در زمینه تولید انواع اسپری تست دود فعالیت می‌کنند.

مزایای استفاده از اسپری تست دتکتور

با توجه به اینکه تجهیزات اعلام حریق از حساسیت بالایی برخورد هستند نصب و راه‌اندازی آن‌ها نیز هزینه‌بر است. به همین دلیل باید نصب آن‌ها کاملا استاندارد باشد تا به درستی در هنگام خطر هشدار دهند. به همین علت پس از نصب این سیستم‌ها جهت مطلع شدن از عملکرد درست آن‌ها از عوامل مختلف برای ساخت محیط‌های کاملا مشابه استفاده می‌کنند. در ادامه با برخی از مزایای استفاده از اسپری دود آشنا می‌شوید:

  • اسپری تست دود که از تجهیزات تخصصی برای بررسی دتکتورها محسوب می‌شود، هیچ گونه سیلیکونی بر روی دتکتور ایجاد نمی‌کند.
  • انجام تست با استفاده از اسپری دود هیچ گونه آسیبی به تجهیزات اعلام حریق وارد نمی‌کند.
  • پس از انجام تست با اسپری دود می‌توانید دتکتور را از هر گونه آلودگی پاک کنید.
  • با کمک اسپری دود می‌توانید بسیار راحت و ساده عملکرد دتکتور موردنظر را تست کنید.
  • اسپری دود قیمت بسیار مناسبی دارد.
  • با خرید اسپری تست‌های دود می‌توانید چند بار دتکتور را تست کنید.
  • باعث آلودگی محیط و تولید گازهای گلخانه‌ای تولید نمی‌شود.

کلام آخر

در این مطلب با اسپری تست دود دتکتور و مزایای آن آشنا شدید. همان‌طور که گفته شد با کمک این وسیله می‌توانید به آسانی دستگاه دتکتور و اعلام حریق موردنظر را تست کنید و از عملکرد آن مطلع شوید. فقط کافی است تا مقداری از آن را در نزدیکی دستگاه اعلام حریق اسپری کنید، اگر دستگاه هشدار نداد یعنی عملکرد درستی ندارد. در زمان استفاده از این اسپری‌ها حتما دستورالعمل مربوط به آن را مطالعه و طبق آن عمل کنید.

Summary
Review Date
Reviewed Item
Smoke detector test spray
Author Rating
51star1star1star1star1star
Software Name
all in one plugin
Software Name
web
Software Category
web

دیدگاهتان را بنویسید