blog

زمان شارژ کپسول آتش نشانی و نکاتی در مورد آن

زمان شارژ کپسول آتش نشانی

زمان شارژ کپسول آتش نشانی

زمان شارژ کپسول آتش نشانی را باید جدی گرفت و در حفظ و نگهداری این دستگاه اورژانسی تمامی نکات مورد نیاز را رعایت کرد. حوادث همیشه بدون اطلاع قبلی رخ می‌دهند و برای کنترل و مقابله با آنها باید به سرعت وارد عمل شد تا از وارد شدن آسیب‌های جدی جلوگیری کرده و سطح آسیب را در کمترین حد ممکن کنترل کرد. بسیاری از آتش سوزی‌های بزرگی که در دنیا اتفاق می‌افتد، از یک شعله کوچک و قابل کنترل به وجود می‌آیند.

در نتیجه اگر آگاهی کاملی برای مقابله با آنها داشته باشیم و تجهیزات مورد نیاز را نیز در اختیار داشته باشیم، می‌توانیم به راحتی آن را کنترل کرده و از خسارت‌هایی که گاهی جبران پذیر نیست جلوگیری کنیم. به همین دلیل است که تمامی کارشناسان مبارزه با آتش بر این باور هستند که وجود کپسول آتش نشانی در هر محیطی لازم بوده و بهتر است تمامی افراد کار کردن با این دستگاه را فرا بگیرند. اما در کنار وجود کپسول آتش نشانی در محیط و آموختن روش کار با آن، نگهداری از کپسول آتش نشانی نیز اهمیت زیادی دارد. در این مطلب به این موضوع و مخصوصا زمان شارژ کپسول آتش نشانی نگاهی خواهیم کرد.

زمان شارژ کپسول آتش نشانی CO2

فرقی نمی کند که کپسول شما از چه نوعی باشد باید در هر صورت با توجه به اینکه این کپسول استفاده شده و یا از شارژ قبلی آن یکسال گذشته باشد بایستی حتما شارژ شود. این مسئله در مورد تمامی انواع کپسول های آتش نشانی صدق می کند و شامل انواع کپسول های پودری و آب و بیورسال و .. نیز می شود.

نکاتی برای زمان شارژ کپسول آتش نشانی

بدترین اتفاق ممکن این است که در زمان نیاز به کپسول آتش نشانی متوجه بشوید کپسول شما به درستی کار نمی‌کند و یا خالی است. در نتیجه بهتر است به نکاتی که در ادامه گفته خواهد شد توجه داشته باشید.

  • کارتی بر روی کپسول شما نصب شده است که باید به آن توجه داشته باشید. بر روی این کارت مشخصات کپسول درج شده است و زمان شارژ دوباره کپسول آتش نشانی به صورت دقیق مشخص شده است. این تاریخ اصولا به صورت تاریخ یک ساله‌ای از زمان شارژ اول تعیین می‌شود.
  • به یاد داشته باشید که از عوامل موثر در عملکرد کپسول آتش نشانی، فشار موجود در پشت مواد داخل کپسول است. هر وقت شما از کپسول استفاده کنید، این فشار تخلیه شده و یا کاهش پیدا می‌کند و دوباره قابل استفاده نیست. پس به یاد داشته باشید که اگر آتش شما کوچک باشد و تمامی مواد کپسول را نیز استفاده نکرده باشید، اما دوباره نیاز دارد که شارژ شود تا کپسول فشار لازم را داشته باشد. همچنین دقت کنید که شما در زمان خاموش کردن آتش، باید فقط به خاموش کردن آن دقت کنید و صرفه جویی در میزان مصرف مواد خاموش کننده کار صحیحی نیست.

نکاتی تکمیلی زمان شارژ کپسول آتش نشانی

  • در مورد زمان شارژ کپسول آتش نشانی بهتر است برای کپسول‌های آتش نشانی برنامه زمانی دوره‌ای مشخص کنید تا آن را به صورت کامل بررسی کنید و از سالم بودن آن مطمئن شوید. برای بیشتر کپسول‌ها پیشنهاد می‌شود که این دوره به صورت ماهانه انجام شود. اما اگر کپسول آتش نشانی شما شامل گاز دی اکسید کربن است، نیاز به بازبینی ماهانه وجود ندارد و می‌توانید این کار را به صورت هر 6 ماه یک بار انجام بدهید.
  • آب و هوا و محیط‌های قرار گرفتن کپسول آتش نشانی در دوره بازبینی مهم است. اگر محیط کپسول آب و هوای غیر معمول داشته باشد، نیاز است تا در دوره‌های کوتاه مدتی به بازرسی آن بپردازید. سرد یا گرم بودن بیش از حد محیط، شرجی بودن و وجود زیاد رطوبت در محیط کپسول از عوامل غیر معمول بودن محیط شناخته می‌شوند.
  • در زمان بازرسی کپسول آتش نشانی فقط محتویات داخل کپسول و فشار آن مهم نیست و باید به وضعیت ظاهر کپسول نیز توجه داشت. سالم بودن شیرها، اهرم‌ها و شلنگ‌ها در کپسول‌ها مهم است. بدنه کپسول نباید ضربه خوردگی داشته باشد و یا دچار شکستگی و زنگ زدگی شده باشد. همچنین دقت کنید که فشارسنج روی دستگاه سالم باشد و به درستی کار کند. اگر این موارد و یا موارد مشابهی را در ظاهر کپسول مشاهده کردید، باید اقدام به اصلاح و برطرف کردن آنها کنید.

در زمان شارژ کپسول آتش نشانی به این موارد توجه کنید

  • در زمان شارژ کپسول آتش نشانی، کپسول‌ها پس از شارژ شدن پلمپ می‌شوند. اگر در بازرسی متوجه شدید که پلمپ شکسته شده و یا آسیب دیده است، امکان دارد که مواد داخل آن تخلیه شده باشد. بهتر است در این مواقع کپسول را مصرف شده در نظر بگیرید. در غیر این صورت مطمئن شوید که کپسول آتش نشانی استفاده نشده باشد و یا اهرم‌ها آسیب ندیده باشند.
  • پلمپ دسته کپسول آتش نشانی باید به راحتی شکسته شود تا در زمان لزوم زمانی از شما تلف نکند. سیم آن را بررسی کنید تا با مشکلی روبرو نباشد.
  • همانطور که اشاره شد، بر روی کپسول‌ها برچسب یا کارتی قرار می‌گیرد که اطلاعات مهمی در آنها درج شده است و تاریخ انجام شارژ قبلی و زمان شارژ کپسول آتش نشانی بعدی در صورت استفاده نشدن دستگاه بر روی آن مشخص شده است. در صورتیکه این برچسب یا کارت وجود ندارد، بهتر است دستگاه را تعویض کنید و یا با شرکتی که شارژ و پشتیبانی کپسول شما را انجام می‌دهد ارتباط گرفته و کارت آن را دریافت کنید.

نکاتی برای پس از شارژ کپسول آتش نشانی

  • تست هیدرواستاتیک برای بررسی بدنه کپسول آتش نشانی استفاده می‌شود. کپسول‌ها به صورت استاندارد باید هر دو سال یکبار توسط مراکز معتبر تست شده و از سلامت آنها مطمئن شد.
  • پس از اینکه کپسول آتش نشانی را مجددا شارژ کردید، کپسول باید به وزنی که بر روی آن نوشته شده است برسد. بهتر است وزن کپسول را بررسی کنید تا با وزن مندرج بر روی آن همخوانی داشته باشد.
  • به یاد داشته باشید که حوادث از قبل مشخص نمی‌شوند و همیشه باید آماده باشید. به همین دلیل در دوره‌ای که کپسول‌ها را برای شارژ می‌فرستید، باید کپسول‌هایی را جایگزین کنید.
  • برای اینکه تمامی افراد ساختمان با نحوه استفاده صحیح از کپسول آتش نشانی آشنا بشوند، پیشنهاد می‌کنیم پس از شارژ دستگاه و نصب در محل مورد نظر، بروشور‌های آموزشی در رابطه با استفاده از کپسول را در اختیار تمامی ساکنین قرار بدهید تا نکات مهم در این زمینه را به همگان یادآوری کنید.
  • در نهایت به یاد داشته باشید که پس از زمان شارژ کپسول آتش نشانی، کپسول‌ها در محلی قرار داشته باشند که دسترسی به آنها در زمان حوادث آسان بوده و مانعی وجود نداشته باشد.
Summary
Review Date
Reviewed Item
Fire extinguisher charging time
Author Rating
51star1star1star1star1star
Software Name
all in one plugin
Software Name
web
Software Category
web

1 دیدگاه در “زمان شارژ کپسول آتش نشانی و نکاتی در مورد آن

دیدگاهتان را بنویسید