blog

خاموش کردن مایعات آتش زا به چه روشی انجام می شود؟

خاموش کردن مایعات آتش زا

خاموش کردن مایعات آتش زا

خاموش کردن مایعات آتش زا در حین اطفای حریق یکی از موارد حوادث آتش سوزی می باشد. مایعات آتش زا مانند بنزین و نفت و گازوئیل از جمله مایعات آتش زا می باشند.

سه عامل (حرارت، ماده سوختنی و اکسیژن) که به آنها مثلث آتش می‌گویند باعث ایجاد آتش‌سوزی می‌گردند. برای خاموش کردن آتش باید یکی از این عامل‌ها را از بین ببریم. برای متوقف کردن مواد سوختنی مختلف که باعث ایجاد آتش‌سوزی شده‌اند از مواد مختلفی استفاده می‌شود؛ مثلاً بهترین روش برای اطفای حریق مایعات، روش خفه کردن (از بین بردن اکسیژن) است.

انواع روش‌های اطفای آتش

  1. کم کردن درجه حرارت به وسیله سرد کردن
  2. کاهش درصد اکسیژن یا خفه کردن
  3. قطع واکنش‌های زنجیره‌ای سوختن
  4. قطع مواد سوختنی یا جداسازی

خاموش کردن حریق با کاهش درصد اکسیژن (خفه کردن)

در صورت دورکردن اکسیژن از صحنه آتش‌سوزی، باعث خاموش‌شدن آتش خواهید شد. برای این کار می‌توانید با توجه به موقعیت‌تان از روش‌های زیر استفاده نمایید.

جایگزین کردن گازهای سنگین‌تر از هوا: این گازها پس از ریخته‌شدن بر روی آتش، جانشین اکسیژن شده و از تماس  آن با آتش جلوگیری می‌کنند. مهم‌ترین این گازها عبارت‌اند از: CO2  دی‌اکسیدکربن، CCL2 تترا کلرید کربن، CH2Br2 دی برومتان و دیگر موادهالوژنه

ایجاد یک لایه عایق بین هوا و آتش: در این روش از کف مخصوص استفاده می‌کنند. این کف با ایجاد لایه عایق بین هوا و آتش، از رسیدن اکسیژن هوا به بخارات قابل اشتعال جلوگیری می‌کند. برای این کار می‌توانید از پارچه خیس، پتو، ریختن شن و ماسه استفاده کنید.

بهترین روش برای خاموش کردن مایعات آتش زا چیست؟

برای خاموش‌کردن آتش‌سوزی‌هایی که با مایعاتی مانند بنزین، نفت، رنگ و… مشتعل شده‌اند نباید به هیچ عنوان از آب استفاده نمود. زیرا در این صورت آتش شعله‌ورتر می‌شود و فضای بیشتری را پوشش می‌دهد. بهترین روش برای اطفای حریق مایعات، استفاده از کف و یا کپسول‌های آتش‌نشانی پودری و ئیدروکربورهای هالوژنه است. زیرا این خاموش‌کننده‌ها باعث می‌شوند که اکسیژن به ماده سوختنی نرسد و به اصطلاح آتش خفه شود. در مواقعی که دسترسی به کپسول آتش‌نشانی ندارید می‌توانید از ماسه، شن و پتو استفاده کنید.

Summary
Review Date
Reviewed Item
Extinguish flammable liquids
Author Rating
51star1star1star1star1star
Software Name
all in one plugin
Software Name
web
Software Category
web

دیدگاهتان را بنویسید