blog

کپسول های مورد تایید آتش نشانی کدامند؟

کپسول های مورد تایید آتش نشانی

کپسول های مورد تایید آتش نشانی

کپسول‌های آتش نشانی یکی از ضروری‌ترین وسایلی هستند که باید همیشه در مکان‌های عمومی و مناطقی که ریسک آتش سوزی وجود دارد، در دسترس باشند. این وسیله‌های کوچک و قابل حمل می‌توانند وسعت آتش سوزی را کاهش بدهند و از میزان تخریب آتش سوزی بکاهند. از این وسایل در نقاط آتش سوزی، کارخانه‌ها، ساختمان‌ها، حمل و نقل عمومی و… استفاده می‌شود تا در صورت بروز آتش سوزی و پیش از رسیدن آتش نشانی بتوانید آتش سوزی‌های کوچک را مهار کنید و از وسعت آن‌ها بکاهید. شما برای خاموش کردن آتش باید از  کپسول های مورد تایید آتش نشانی استفاده کنید. عدم استفاده از کپسول‌های تایید نشده می‌تواند خسارت‌های مالی و جانی زیادی به بار آورد.

انواع کلاس‌های آتش سوزی

هر نوع خاموش کننده به طور اختصاصی برای فرونشاندن کلاس خاصی از آتش سوزی مورد استفاده قرار می‌گیرد و فقط باید برای آن نوع آتش سوزی استفاده شود. پیش از خرید یک کپسول آتش نشانی باید انواع کلاس‌های آتش سوزی را بشناسید و سپس از بین کپسول‌های مورد تایید یک مورد مناسب را انتخاب کنید. ما در ادامه شما را با انواع کلاس‌های آتش سوزی آشنا می‌کنیم:

آتش سوزی کلاس A

کپسول‌های آتش نشانی مربوط به کلاس A، برای فرونشاندن آتش سوزی‌هایی که از طریق سوخت‌های معمولی از جمله کاغذ، چوب، پارچه و برخی از پلاستیک‌ها به وجود آمده‌اند کاربرد دارد. تمام  کپسول‌های مورد تایید آتش نشانی که برای خاموش کردن این نوع حریق مورد استفاده قرار می‌گیرند، با یک مثلث حاوی حرف A نشان داده می‌شوند.

آتش سوزی کلاس B

این آتش سوزی‌ها به دلیل آتش گرفتن مایع و گازهای قابل اشتعال از جمله نفت و بنزین به وجود می‌آیند. شیوه کار آن‌ها نیز به این صورت است که اکسیژن را از دسترس آتش خارج می‌کنند و از انتشار گاز‌های قابل احتراق نیز جلوگیری می‌کنند. این نوع کپسول های مورد تایید آتش نشانی با علامت مربع حاوی حرف B نمایش داده می‌شوند.

آتش سوزی کلاس C

این نوع آتش سوزی شامل سوختن وسایل الکتریکی است. شما برای خاموش کردن این نوع آتش سوزی باید حتما از کپسول آتش نشانی مخصوص این کلاس استفاده کنید. استفاده از دیگر کپسول‌های آتش نشانی به دلیل وجود آب در آن‌ها نه تنها مشکل را برطرف نمی‌کنند بلکه ریسک برق گرفتگی دارند. البته در صورت قطع بودن جریان برق و از بین رفتن وسایل الکتریکی، می‌توانید برای خاموش کردن آتش از کپسول‌های آتش نشانی کلاس A  و B نیز استفاده کنید.

کپسول‌های آتش نشانی مخصوص آتش سوزی‌های کلاس C با یک دایره حاوی حرف C در وسط آن‌ها مشخص می‌شوند.

آتش سوزی کلاس D

این نوع آتش سوزی‌ها توسط فلزات قابل احتراق به وجود می‌آیند به همین دلیل برای خاموش کردن آن‌ها نیز باید از کپسول‌های آتش نشانی مخصوص این دسته استفاده کنید. زیرا خاموش کننده باید با فلز گداخته شده واکنش ندهد. این نوع از کپسول‌های آتش نشانی نیز با ستاره پنج پر حاوی حرف D نمایش داده می‌شوند.

انواع کپسول های مورد تایید آتش نشانی

کپسول های مورد تایید آتش نشانی علاوه بر درجه بندی کلاس آتش سوزی، در انواع مختلف زیر نیز وجود دارند:

  • خاموش کننده پودر خشک
  • خاموش کننده آب
  • خاموش کننده گاز CO2

خاموش کننده‌های پودر خشک

این خاموش کننده‌ها با تشکیل یک پوسته، از پخش شدن آتش جلوگیری می‌کنند. این نوع کپسول‌ها معمولا ارزان بوده و برای خاموش کردن آتش سوزی حاصل از سوختن جامدات، مایعات و گازها مناسب هستند. از این نوع کپسول‌ها برای خاموش کردن آتش سوزی‌های کلاس A، B و C استفاده می‌شود و همچنین انواعی مخصوصی از آن‌ها نیز برای خاموش کردن آتش سوزی نوع D کاربرد دارند.

از جمله معایب این نوع کپسول‌های آتش نشانی می‌توانیم به این موضوع اشاره کنیم که استنشاق آن‌ها خطرناک است و به همین دلیل قابل استفاده در دفاتر و خانه‌ها نیستند.

خاموش کننده آب

این نوع کپسول‌ها از ارزان‌ترین و پرکاربردترین انواع کپسول‌های آتش نشانی هستند. این نوع خاموش کننده‌ها برای مهار آتش سوزی کلاس A به کار می‌روند. این خاموش کننده‌ها فقط حاوی آب هستند و مهار آتش نیز از این طریق انجام می‌گیرد. به عبارت دیگر این کپسول‌ها با خیساندن مواد سوختگی و جذب گرمای آن‌ها آتش سوزی را کنترل و مهار می‌کنند. از این نوع خاموش کننده‌ها معمولا در فروشگاه‌های خرده فروشی، مدارس، دفاتر، هتل‌ها و محل‌های داخلی استفاده می‌شود.

خاموش کننده‌های گاز CO2

این کپسول‌های با فشار زیاد گاز CO2 باعث خفه شدن آتش می‌شوند. از آن‌ جایی که استفاده از این کپسول‌ها به وسایل الکتریکی آسیب نمی‌رساند، می‌توان از آن‌ها برای خاموش کردن آتش سوزی کلاس C و B استفاده کرد. به همین دلیل این کپسول‌ها از بهترین انواع کپسول های مورد تایید آتش نشانی محسوب می‌شوند. به عنوان مثال می‌توان از این خاموش کننده‌ها برای خاموش کردن تجهیزات کامپیوتری بزرگ استفاده کرد.

کپسول های مورد تایید آتش نشانی چه کپسول‌هایی هستند؟

امروزه برندهای مختلفی از کپسول‌های آتش نشانی وارد بازار ایران شده‌اند که کیفیت‌های متفاوتی دارند. اما کپسول‌های آتش نشانی که گواهی نامه‌های استاندارد و تاییدیه‌های لازم را از مراکز استاندارد و تحقیقات ایران دریافت می‌کنند، معمولا کیفیت مناسبی دارند و مورد تایید سازمان آتش نشانی هستند. شما می‌توانید لیست شرکت‌هایی که موفق به کسب این گواهی نامه‌ها شده‌اند را در سایت رسمی آتش نشانی ببینید.

تمامی اجزا و تجهیزات این کپسول‌ها توسط سازمان آتش نشانی مورد آزمون و خطا قرار گرفته و به طور کامل آزمایش می‌شوند. پس از موفقیت در این آزمایشات، کپسول‌ها گواهی استاندارد را از سازمان آتش نشانی دریافت می‌کنند.

جمع بندی

حضور کپسول‌های آتش نشانی در منزل، ادارات، هتل‌ها، مدارس وسایل مکان‌های عمومی ضروری بوده و در مواقع خطر می‌توانند از خسارت‌های جانی و مالی زیادی پیشگیری کنند. امروزه انواع مختلفی از کپسول‌های آتش نشانی در ایران موجود هستند که هر کدام از آن‌ها برای نوع خاصی از آتش سوزی مورد استفاده قرار میگیرند. آتش سوزی‌ها به ۴ کلاس مختلف تقسیم بندی می‌شوند که ما در این مقاله ویژگی‌های هر کدام و کپسول‌های مناسب برای آن‌ها را توضیح دادیم. مکانیسم عمل کپسول‌های آتش نشانی نیز متفاوت بوده و هر کدام از آن‌ها نیز به کمک مواد خاصی آتش را خاموش می‌کنند.

از طرف دیگر برندهای مختلفی از کپسول‌های آتش نشانی در بازار موجود هستند که کیفیت‌های مختلفی داشته و کارایی آن‌ها توسط سازمان آتش نشانی مورد آزمایش قرار می‌گیرد. شما می‌توانید لیست کپسول های مورد تایید آتش نشانی را در سایت این سازمان مشاهده کنید.

Summary
Review Date
Reviewed Item
Fire extinguishers approved
Author Rating
51star1star1star1star1star
Software Name
all in one plugin
Software Name
web
Software Category
web

دیدگاهتان را بنویسید