blog

کپسول آتش نشانی چیست؟ و معرفی انواع آنها

کپسول آتش نشانی چیست؟

کپسول آتش نشانی چیست؟

کپسول آتش نشانی چیست؟ و چه کاربردی دارد؟ کپسول آتش نشانی یکی از ابزرهای ایمنی بسیار مفید و موثر برای اطفای انواع حریق می باشد.از آنجایی که نجات جان انسان‌ها همواره موضوع بسیار حساسی است امروز سعی کردیم در خصوص این ابزار اطلاعات شما را افزایش دهیم. همانطور که می‌دانید کپسول‌های آتش نشانی وظیفه مهار و خاموش کردن شعله آتش را بر عهده دارند. این کپسول‌ها انواع متفاوتی دارند و بسته به نوع آن کاربرد متفاوتی دارند. در این مقاله شما با انواع کپسوال‌های آتشنشانی، نحوه استفاده از آنها، نحوه خرید و قیمتشان آشنا خواهید شد.

همانطور که می‌دانید کپسول آتش نشانی دستگاهی است که جهت خاموش نمودن آتش یه صورت دستی و قابل حمل طراحی شده است و با فشار بسیار بالایی به خفه کردن یا خاموش نمودن آتش کمک می‌کند. با استفاده از موادی مانند آب، پودر و گاز، گاز دی اکسید کربن و بیوورسال در کپسول‌های آتش نشانی، مهار آتش بسیار سریع‌تر و مطمئن‌تر انجام می‌شود. کپسول آتش نشانی شامل 10 جزء است که با آنها آشنا می‌شویم.

  • ضامن
  • دستگیره
  • بدنه ( بدنه استوانه مانند)
  • لوله خروجی
  • اهرم
  • لوله پلاستیکی
  • مخزن هوای فشرده
  • مخزن ماده خاموش کننده
  • سر لوله کف ساز و خروجی
  • لایه پلاستیکی

• انواع کپسول آتش نشانی چیست؟

از آنجایی که عامل‌های احتراق متفاوت است و هر آتشی ماهیت مخصوص به خود را دارد نمی‌توان با یک نوع کپسول آتش نشانی تمامی آتش‌ها را مهار کرد. بنابراین چهار نوع کپسول آتش نشانی طراحی و تولید شده‌اند تا در مواقع مختلف مورد استفاده قرار گیرند.

1-    کپسول های آتش نشانی آب و گاز

کپسول آتش نشانی آب و گاز از مخلوط آب و گاز کربن دی اکسید است که برای اعمال فشار از گاز کربن دی اکسید در یک کارتریج از آن استفاده می‌کنند. همچنین این کپسول برای مهار کردن آتش در وسایل چوبی، کارتن، انواع مبلمان و فرش استفاده می‌شود. دقت کنید که این کپسول برای اطفاء حریق نوع A  مناسب است. یک کپسول غیرقابل کنترل که در مدت زمان 1 دقیقه تخلیه گاز از کارتریج را انجام می‌دهد و امکان استفاده مجدد از آن نیز وجود ندارد.

2-    کپسول ها آتش نشانی CO2

این نوع کپسول‌ها به دلیل وجود کربن دی اکسید مناسب برای خاموش کردن مایعات احتراقی نظیر نفت، بنزین، مواد شیمیایی و لوازم برقی هستند. به این دلیل که کپسول آتش نشانی Co2 مقاومت الکتریکی بیشتری نسبت به هوا دارند.

3-    کپسول ها آتش نشانی پودر و گاز

این نوع کپسول‌ها با استفاده از پودر آتش را خاموش می‌کنند. نوع خاموش کننده پودری در کپسول‌های پودر و گاز، به واسطه گاز ازت یا کربن دی اکسید با فشار بالا به بیرون پرتاب می‌شوند.

4- کپسول آتش نشانی بیوورسال

اولین بار خاموش کننده بیوورسال توسط کشور آلمان ساخته شد. این کشور با بهره‌مندی از تکنولوژی توانست خاموش کننده‌ای بر پایه مواد گیاهی و طبیعی بسازد که در مهار آتش‌هایی با حجم بالا کاربرد دارد. همچنین در حفظ محیط زیست و طبیعت بسیار مؤثر است.

• ارتفاع کپسول آتش نشانی از زمین

ارتفاع کپسول آتش نشانی از زمین با توجه به وزن کپسول محاسبه می‌شود. طبق استاندارد NFPA ارتفاع مناسب برای کپسول‌های کمتر از 18 کیلوگرم، 1.5 متر است تا دسترسی اکثر افراد به آن آسان باشد. برای نصب کپسول‌هایی با وزن بیش از 18 کیلوگرم، فاصله مناسب تا سطح زمین 1 متر است.

• بهترین مارک کپسول آتش نشانی (مارک دژ)

بهترین مارک کپسول دارای ویژگی‌های منحصر به فردی است که باید هنگام خرید به آن توجه کنید. اولین ویژگی، کیفیت استاندارد کپسول است که باید از مواد پودری و معلق با کیفیت ساخته شده باشد. علاوه بر کیفیت باید حجم و میزان شارژ مناسبی داشته باشد که در مواقع حساس با مشکل مواجه نشویم و عملکرد خوبی از خود نشان دهد.

ویژگی مهم بعدی برچسب اصالت و ضمانت کالا است که باید حتما از یک گارانتی خوب برخوردار باشد. همچنین دارای برچسب راهنما باشد تا اطلاعات مورد نیاز و نحوه استفاده را به خوبی متوجه شویم. برای انتخاب یک کپسول استاندارد شما باید کپسولی را انتخاب کنید که زمان احتراق مناسب با ماهیت آتش، پاسخگو باشد. بنابراین با توجه به محیط فعالیت خود و احتمال‌های مناسب نسبت به ماهیت احتراق، کپسول خود را انتخاب کنید که پیشنهاد ما به شما کپسول آتش نشانی با برند دژ است و تمام ویژگی‌های مورد نیاز برای یک کپسول استاندارد را دارا است.

همچنن بخوانید: انواع کپسول آتش نشانی به همراه بررسی آنها

• کپسول آتش نشانی از کجا بخریم؟

شما می‌توانید تمامی خدمات مربوط کپسول‌های آتش نشانی، مانند خرید یا شارژ آن را از شرکت رایان اطفا دریافت کنید. حمل و نقل رایگان نیز بخشی از امتیازات بی‌نظیر در این مرکز است.

شماره تماس:

02144288682

02144233319

09120315349

وب سایت:rayanetfa.com

• بهترین کپسول آتش نشانی خودرو

بهتر است همیشه در خودرو خود یک کپسول آتش نشانی داشته باشید؛ زیرا حادثه هیچ‌وقت خبر نمی‌دهد و چه بهتر که خود را برای هر حادثه از پیش تعیین نشده آماده کنید. برای تهیه بهترین کپسول‌های آتش نشانی مناسب خودرو باید موارد زیر را در نظر بگیرید:

نوع حریق هایی که در خودرو ممکن است اتفاق بیفتد: در خودرو احتمال وقوع حریق نوع A (چوب، کارتن و…) بسیار کم و نوع B (بنزین، نفت، گازوئیل و …) و  C(گازهای قابل اشتعال) بیشتر است. بنابراین باید از کپسول‌های پودر و گاز و CO2 استفاده کرد. در ادامه با برخی از مناسب‌ترین کپسول‌های آتش‌نشانی مخصوص خودرو آشنا می‌شویم.

  1. کپسول CO2 دژ ظرفیت 4 کیلوگرم

دارای فشار سنج

وزن ماده خاموش کننده 4 کیلوگرم

وزن کل کپسول 4.8 کیلوگرم

نوع نازل: شلنگ

قابلیت شارژ: دارد

دمای قابل نگهداری: از 15- تا 50 درجه سانتی‌گراد

فشار: 35 کیلوگرم بر سانتی متر مربع

قابل استفاده برای آتش‌هایی که ناشی از اتصال جریان الکتریسیته بوده است.

  1. کپسول سپهر مدل A143 وزن 3 کیلوگرم

دارای فشار سنج

وزن ماده خاموش کننده 3 کیلوگرم

وزن کل کپسول 4.6 کیلوگرم

فشار: 15 کیلوگرم بر سانتی متر مربع

قابلیت شارژ: دارد

  1. کپسول سپهر مدل 1 وزن 1 کیلوگرم

دارای فشار سنج

وزن ماده خاموش کننده 1 کیلوگرم

وزن کل کپسول 2 کیلوگرم

نوع نازل: ثابت

فشار: 25 کیلوگرم بر سانتی متر مربع

دارای پودر خشک BC

دمای قابل نگهداری از 15- تا 50+ درجه سانتی گراد

قابلیت شارژ: دارد

  1. کپسول  دژ یک کیلوگرمی

دارای فشار سنج

وزن ماده خاموش کننده 1 کیلوگرم

وزن کل کپسول 1.9 کیلوگرم

فشار: 14 کیلوگرم بر سانتی متر مربع

قابلیت نصب بر روی دیواره خودرو به وسیله پایه پلاستیکی

  1. کپسول دژ دو کیلوگرمی (کپسول پودری)

دارای فشار سنج

وزن ماده خاموش کننده 2 کیلوگرم

وزن کل کپسول 3.3 کیلوگرم

فشار: 14 کیلوگرم بر سانتی متر مربع

• قیمت کپسول آتش نشانی

قیمت کپسول‌های آتش نشانی بحث مهمی است که هنگام خرید دغدغه بسیاری از مشتریان است. باید توجه کنید از آنجایی که این محصول یکی از ضروری‌ترین لوازم در هر مکانی است، یک کپسول با قابلیت‌های استاندارد و مناسب تهیه کنید تا هنگام حادثه با کمترین خسارت روبه‌رو شوید.

قیمت کپسول نیز با توجه به انتخاب شما متفاوت است. هرچه کپسول قدرتمندتری را انتخاب کنید یا موارد گفته شده در پارگراف‌های بالا را مد نظر قرار دهید قیمت کپسول نیز بالا خواهد رفت. اما در مجموع به وزن و ماده تشکیل شده آن بستگی دارد و در کل بین برندهای مختلف تفاوت قیمتی خاصی وجود ندارد.

Summary
Review Date
Reviewed Item
What is a fire extinguisher?
Author Rating
51star1star1star1star1star
Software Name
all in one plugin
Software Name
web
Software Category
web

دیدگاهتان را بنویسید