blog

شیر هیدرانت آتش نشانی چیست و چگونه عمل می کند؟

شیر هیدرانت آتش نشانی

شیر هیدرانت آتش نشانی

شیر آتش نشانی هیدرانت یکی از تجهیزات آتش نشانی می باشد و وسیله ای برای مقابله با آتش است که در سطح شهر به فراوانی یافت می شود. این شیر ها معمولاً برای آتش نشان ها زمانی که حریق گسترده ایجاد می شود به کار می آید.

اصولا این شیرها در مکان های عمومی مانند معابر و پیاده رو ها، مدارس و دانشگاهها، محیط های صنعتی و نظامی و … نصب می شوند تا در هنگام حادثه بتوان به سرعت از آنها جهت اطفای حریق استفاده کرد.

این شیرها فقط توسط ابزارهای مخصوص آتش نشان ها باز می شود و می توان از آنها استفاده نمود. یکی از این ابزارهای آچار کوپلینگ می باشد.

همچنین این مدل از تجهیزات اطفای حریق در دو نوع ایستاده و زمینی طراحی می شوند.

از جمله تجهیزات ثابت اطفاء حریق هیدرانتها یا مانیتور آتش نشانی می باشد. هیدرانت ها در خیابان های شهر و محوطه اماکن و تأسیسات بزرگ تجاری، صنعتی، مسکونی و … بر روی حلقه های آبرسانی تعبیه شده زیر زمین نصب می شوند. خروجی های شیر مانیتورها معمولاً یک انشعاب اصلی 4 اینچ و 2 انشعاب فرعی 2 و 1/2 می باشد که از انشعاب اصلی برای پمپ خودرو آتش نشانی و از انشعاب های فرعی برای اتصال به شیلنگ های آتش نشانی استفاده می گردد. انواع مانیتور آتش نشانی عبارت انداز: مانیتور پرتابل آتش نشانی و مانیتور ثابت آتش نشانی. مشخصات فنی مانیتور آتش نشانی به شرح زیر می باشد:

  • ساخت: ایران
  • جنس: فولاد و چدن
  • حداکثر دبی خروجی 4000 لیتر در دقیقه
  • سایز ورودی: 3 اینچ یا 4 اینچ
  • قابلیت پرتاب آب، آب و کف

جهت مشاوره و خرید با شماره 02144288682 تماس بگیرید.

شیر هیدرانت ایستاده آش نشانی

این مدل از شیرها همانطور که از نامش پیداست به صورت ایستاده در معابر و کوچه و خیابان ها و در محل های خاص جایگذاری می شود که در زیر زمین به سیستم آبرسانی اداره آب و فاضلاب متصل می باشد.

شیر هیدرانت اتش نشانی نیز خود به دو شکل خشک و تر می باشد. در نوع خشک آب فقط زمانی وارد لوله های هیدرانت می شود که توسط آتش نشان دسته مخصوص آن حرکت داده شود و بعد از چند دقیقه آماده استفاده می شود. بد از استفاده نیز آب مجددا از لوله ها خارج می شود. اصولا این مدل از شیرهای ایستاده در مناطق سردسیری که باعث یخ زدن آب می شود مورد استفاده قرار می گیرد.

البته مدل های ضد یخ از شیرهای هیدرانت نیز وجود دارد که در برخی مکان ها از آنها استفاده می شود.

در نوع تر اما آب همواره در لوله ها قرار دارد و نیازی به اهرم و دسته مخصوص ندارد و به محض اتصال به هیدرانت می توان از آن استفاده کرد.

شیر هیدرانت زمینی آتش نشانی

در این مدل اما شیر در رو سطح زمین نصب می شود و با درپوش مخصوص روی آن پوشیده می شود و در هنگام نیاز باز شده و مورد استفاده قرار می گیرد.

اصولا از این مدل شیرهای هیدرانت نیز در معابر و سازمانها و ادرات و محیط های آموزشی استفاده می شود. این مدل از شیرها نیز با درپوش های مخصوص پوشیده می شوند تا در هنگام نیاز به راحتی قابل شناسایی باشند.

Summary
Review Date
Reviewed Item
Fire hydrant valve
Author Rating
51star1star1star1star1star
Software Name
all in one plugin
Software Name
web
Software Category
web

دیدگاهتان را بنویسید