blog

سیستم های تامین آب در آتش نشانی و همه چیز در مورد آنها

سیستم های تامین آب

سیستم های تامین آب

سیستم های تأمین آب تأمین آب برای یک سیستم موثر اطفاء حریق مبتنی بر آب، ضروری است، تمامی تأمین کننده های آب چند جزء اصلی دارند: منبع آب، لوله کشی برای انتقال آب و روش به حرکت در آوردن آب، ظرفیت‌های سیستم تأمین آب از طریق جریان مورد نیاز جهت اطفاء حریق و مدتی که این جریان باید حفظ شود تعیین می‌شود.

به عنوان مثال، اگر سیستم به جریان هزار گالن بر دقیقه (3785 لیتر در دقیقه) برای یک ساعت نیاز داشته باشند، به منبع آبی با ظرفیت شصت هزار گالن (227100 لیتر) نیاز خواهد داشت. راه کار ایده آل برای سیستم تأمین آب، فراهم کردن دو منبع آب می باشد.

این دو منبع، پشتیبانی لازم را در مواقعی که باید یکی از منابع از سرویس خارج شود فراهم می‌آورد. عموماً یکی از این منابع، تأمین آب شهری است و منبع دیگر منبع در تأسیسات می باشد. در مکان‌هایی که آب شهری در دسترس نمی باشد، استفاده از دو منبع نگهداری جداگانه امکان پذیر می باشد.

مخزن نگهداری فوم/رایان اطفاء

منبع تأمین آب به طور متداول یکی از موارد زیر می باشد: مخزن هوایی، مخزن مکش، استخر آب یا مخزن تحت فشار. مخزن هوایی مزیت فشار ناشی از ثقل را دارد. مخزنی در ارتفاع 100 فوت (30/5 متر) فشار خروجی 43psi (دویست و نود و شش کیلو پاسکال) را به دلیل اعمال نیروی ثقل دارد.

بسته به نیاز های سیستمی ویژه، این نوع مخزن بدون نیاز به پمپ آتش نشانی می‌تواند قابل قبول باشد. مخزن نگهداری آب، هزینه کمتری نسبت به مخازن هوایی دارد اما به پمپ آتش نشانی نیاز دارد. مخزن و موتورخانه را نشان می‌دهد و در مخازن تحت فشار از فشار هوا برای خروج با فشار آب استفاده می‌شود (بسیار شبیه آب تحت فشار در کپسول های آتش نشانی است اما با مقیاس بسیار بزرگتر) مخازن تحت فشار عموماً در سیستم های کوچک استفاده می شوند.

تمامی این سه تمهید بحث شده نیازمند بازرسی و نگهداری در دوره های منظم می باشد. در جاهایی که دما ممکن است تا درجه یخ زدگی افت کند. روشی برای گرمایش آن نیاز است. استفاده از استخر آب بازرسی و نگهداری را به طور کامل حذف می‌کند اما به حفاظت در برابر یخ زدگی نیاز است. بزرگ ترین عیب استخر، هزینه ساخت آن را فضایی است که اشغال می کند.

برای جابجایی آب از محل نگهداری به سیستم جهت استفاده از آن طی حریق به لوله کشی نیاز است. سیستم اصلی آب باید برای تأمین تمامی نیازها، ظرفیت کافی را داشته باشد. اندازه شاه لوله اصلی آب از طریق جریان مورد نیاز تعیین می‌شود. به طور ایده‌آل، شاه لوله آب باید طوری نصب شود که حلقه‌ ای را تشکیل می‌دهد.

این حلقه فراهم شدن آب به تمامی محل‌های سیستم را میسر می‌سازد حتی اگر بخشی از سیستم صدمه ببیند یا برای عملیات نگهداری، از مدار خارج شود. سیستم های مجزا می تواند حلقه را تغذیه کند. شیرهای روی سیستم‌های تأمین آب جهت حفاظت در حریق معمولا شیرهای نشانگر وضعیت شیر و شیرهای نشانگر وضعیت دیواری هستند. این شیرها همانند دفاتر پست هستند که پنجره آنها وضعیت باز یا بسته بودن آنها را نشان می‌دهد. این شیرها عموماً در وضعیت باز قفل می‌شوند.

هایدرانت یا شیر آتش نشانی رایان اطفاء

سیستم‌های تأمین آب معمولاً به یک پمپ آتش نشانی مجهز می شوند تا فشار جریان را در سیستم بالا ببرند. از محل نگهداری آب تا پمپ، لوله کشی انجام می‌شود. پمپ های اصلی آتش نشانی از لحاظ نیروی محرک به چندین گروه تقسیم می شوند که متداول ترین آن ها پمپ های با موتور دیزلی (دیزل پمپ) و پمپ‌های با موتور برقی (الکتروموتور) می باشند.

پمپ ها کننده ای دارند که طوری طراحی شده است که در زمانی که فشار در سیستم به حد از پیش تعیین شده ای افت کرد پمپ آتش نشانی، به طور خودکار شروع به کار کند. پمپ کوچکی که جوکی پمپ نامیده می‌شود برای حفظ فشار در سیستم و جلوگیری از شروع به کارکردن غیرلازم پمپ اصلی فراهم می‌شود. افت کوچکی در فشار در اثر نشتی (به عنوان مثال) فقط جوکی پمپ را فعال خواهد کرد.

در ضمن سیستم‌های نصبی مبتنی بر آب به رابط سازمان آتش‌نشانی (FDC) مجهز می‌شوند که به سازمان آتش‌نشانی اجازه می‌دهد آب را از منبع بیرونی به داخل سیستم پمپاژ کند.

سیستم تأمین آب شامل هایدرانت نیز می‌باشد. هایدرانت ها ممکن است بخشی از سیستم محیط کار یا بخشی از سیستم عمومی باشند. انواع مختلف هایدرانت ها شامل هایدرانت خشک و هایدرانت تر و هایدرانت دیواری می باشد.

هایدرانت خشک شیری زیر پایه (جایی که هایدرانت به لوله اصلی آب وصل می‌شود) دارد. تمامی خروجی‌های روی هایدرانت توسط پایه شیر واقع در قسمت فوقانی هایدرانت کنترل می شوند. این هایدرانت ها متداول ترین هایدرانت ها هستند و در معرض یخ زدگی قرار ندارند.

در جاهایی که احتمال یخ زدگی وجود ندارد، از هایدرانت های تر استفاده می‌شود. این هایدرانت ها مجهز به شیر کنترلی برای هر خروجی می باشند. هایدرانت های دیواری برای فراهم کردن آب جهت اطفاء حریق دستی در تأسیسات صنعتی استفاده می شوند که در آن ها جایگذاری هایدرانت های معمولی غیرعملی است.

جهت مشاوره و خرید با شماره 02144288682 تماس بگیرید.

Summary
Review Date
Reviewed Item
Water supply systems
Author Rating
51star1star1star1star1star
Software Name
all in one plugin
Software Name
web
Software Category
web

دیدگاهتان را بنویسید