blog

کپسول مناسب خودرو و ماشین

کپسول مناسب خودرو

کپسول مناسب خودرو

کپسول آتش نشانی مناسب خودرو یکی از مهم‌ترین نکات ایمنی این است چرا که باید حتما شما همیشه یک کپسول آتش نشانی برای خودرو خود داشته باشید. زیرا نمی‌توانید پیش بینی کنید که چه زمانی به آن احتیاج پیدا می‌کنید. ظرفیت کپسول‌های آتش نشانی برای خودرو مانند انواع دیگر این کپسول‌ها است و تنها تفاوت آن‌ها در ابعادشان خواهد بود.

خودروها تنها وسایل نقلیه‌ای نیستند که باید در آن‌ها از کپسول آتش نشانی استفاده کنید. بلکه باید در وسایلی مانند کامیون، ون و… نیز از کپسول خاموش کننده استفاده کرد. برای آشنایی بهتر با کپسول آتش نشانی برای خودرو، ابتدا باید با انواع آتش سوزی و انواع کپسول‌ها آشنا شویم تا بتوانیم از خطرات احتمالی جلوگیری کنیم.

از کپسول‌های آتش‌نشانی تنها در مراکز صنعتی و یا تولیدی استفاده نمی‌شود بلکه این کپسول‌ها در خودروها نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. کپسول آتش نشانی خودرو مانند سایر کپسول‌ها عمل می‌کند با این تفاوت که در ابعاد کوچکتر ساخته شده‌اند. همان اندازه که افزایش ایمنی ساختمان مهم است حفظ ایمنی خودرو هم برای شما باید مهم باشد زیرا خودروها نیز دچار حریق می‌شوند که در ادامه به توضیح آن‌ها خواهیم پرداخت.

همچنین بخوانید: کپسول آتش نشانی مناسب منزل

انواع آتش در خودروها

خودرو و به‌طور کلی تمام وسایل نقلیه دچار آتش‌سوزی می‌شوند پس به همین جهت است که وجود یک کپسول آتش‌ نشانی می‌تواند در شرایط بحرانی برای شما بسیار مفید باشد. اکثر خودروها معمولا دچار سه نوع حریق به شرح زیر می‌شوند.

سه نوع آتش سوزی که ممکن است در وسایل نقلیه مانند خودرو رخ بدهد عبارت‌اند از:

آتش سوزی کلاس A

حریق نوع A به دلیل اشتعال موادی مانند چوب، کاغذ، پارچه و…. ایجاد می‌شود. حریق نوع A به دلیل اینکه از منبع اشتعال سیستم برقی و سوختی ماشین فاصله دارد کمترین خطر را در خودرو ایجاد می‌کند.

این نوع از آتش سوزی اغلب بر اثر احتراق موادی مانند کاغذ، پارچه، چوب و… ایجاد می‌گردد که کم‌ترین میزان خطر را در خودروها دارند.

آتش سوزی کلاس B

از خطرناک‌توین نوع اشتعال در خودرو می‌توان به نوع B اشاره کرد. حریق نوع B به دلیل اشتعال مایعات قابل احتراقی مانند بنزین، گازوئیل، گریس و …. ایجاد می‌شوند.

موادی مانند بنزین، گازوئیل و سایر مایعات قابل اشتعال عواملی هستند که منجر به آتش سوزی کلاس B می‌شوند. این نوع آتش سوزی در صورتی که درست و به موقع مهار نگردد ممکن است بسیار خطرناک شود و احتمال بروز خسارت جانی و مالی وجود دارد. طی بررسی‌های به عمل آمده در اغلب موارد آتش سوزی خودرو زمانی که فرد قادر به استفاده از کپسول خاموش کننده نبوده و یا دسترسی وجود نداشته، آتش‌سوزی به تدریج گسترش یافته و پیامد‌های ناگوار بسیاری را رقم زده است. بدون شک در صورت عدم رعایت نکات ایمنی مانند استفاده از کپسول آتش نشانی برای خودرو، اغلب این پیامدها و عوارض قابل پیشگیری خواهند بود.

آتش سوزی کلاس C

آتش‌سوزی نوع C در اثر گازهایی با قابلیت اشتعال ایجاد می‌شوند و بسیار خطرناک هستند. آتش‌سوزی نوع C  می‌تواند باعث انفجار خودرو شود به همین جهت است که وجود کپسول آتش نشانی خودرو بسیار توصیه می‌شود.

آتش سوزی کلاس C به دلیل حضور گازهای قابل اشتعال و احتراق رخ می‌دهد که بسیار خطرناک است. این نوع از احتراق جز مواردی به حساب می‌آید که احتمال بروز آن در خودرو بسیار بالا است.

انواع کپسول آتش نشانی مناسب برای خودرو

در زمان استفاده و کار با کپسول آتش نشانی باید به نوع آن دقت کرد. زیرا هر کدام از انواع آن کاربردهای مختلفی دارند و باید با توجه به نوع آتش کپسول موردنیاز را استفاده کرد در ادامه مطلب به انواع کپسول آتش نشانی برای خودرو و کاربرد هر یک می‌پردازیم.

کپسول آتش نشانی CO2

کپسول CO2 معمولاً در مکان‌های سربسته و برای جلوگیری از آتش‌سوزی‌های الکتریکی استفاده می‌شود، به این دلیل که رسانای الکتریسیته نیست و تأثیر مخربی بر وسایل الکتریکی باقی نمی‌گذارد.

در صورت امکان از به کار بردن این نوع کپسول خاموش کننده در فضای باز خودداری کنید. زیرا موجب کاهش اثربخشی آن می‌شود. با توجه به این نکته که قدرت پرتاب آن بین 2 تا 4 متر است، باید در صورت امکان به آتش نزدیک شد. زمان تخلیه این کپسول آتش نشانی تقریباً 16 ثانیه است. از این نوع کپسول خاموش کننده برای اطفاء آتش سوزی نوع B و C استفاده می‌شود.

کپسول آتش نشانی آب و گاز

به منظور تأمین فشار این نوع کپسول‌ها از گاز دی اکسید کربن در درون یک کارتریج استفاده می‌شود. این نوع کپسول آتش نشانی قابل کنترل نیست یعنی در صورت خروج گاز از محفظه امکان استفاده مجدد آن وجود ندارد.

زمان تخلیه این کپسول تقریباً 60 ثانیه است. از این نوع کپسول خاموش کننده برای اطفاء حریق لوازم چوبی می‌توان استفاده کرد. این نوع از کپسول مناسب برای آتش سوزی نوع A است.

کپسول آتش نشانی فوم

کپسول فوم به منظور اطفا حریق مایعات قابل اشتعال مورد استفاده قرار می‌گیرد. فوم مثل آب بر روی تجهیزات برقی اثر نامطلوب دارد و نباید از آن استفاده کرد. کاربرد کپسول آتش نشانی فوم نسبت به سایر خاموش‌کننده‌ها کمتر بوده. عملکرد این کپسول به این صورت است که فوم سطح مایع را می‌پوشاند و مانع رسیدن اکسیژن و گسترش آتش می‌شود. این کپسول‌ها مناسب برای اطفاء آتش نوع B است.

کپسول آتش نشانی پودری

از این کپسول‌ها برای اطفا هر نوع آتشی استفاده می‌شود. اما کاربرد اصلی آن برای اطفا حریق مایعات قابل اشتعال و فلزات است. شاخص‌ترین تفاوت این کپسول‌ها با انواع دیگر در پودری است که در آن‌ها استفاده می‌شود. این کپسول‌ها برای اطفا آتش با وسعت زیاد، مایعات قابل اشتعال و گازهای قابل اشتعال کاربرد دارد. کپسول آتش نشانی پودری برای همه نوع آتش مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بررسی بهترین کپسول آتش‌نشانی خودرو از نظر نکات ایمنی

بهترین کپسول آتش‌نشانی خودرو در میان انواع متنوع آن، بدون شک مدل پودری است که در ابعاد متنوع به بازار عرضه می‌شود و قابلیت قرارگرفتن در انواع خودروها را دارد. نکته بسیار مهمی که باید در انتخاب و خرید کپسول آتش نشانی برای خودرو در نظر داشته باشید، سرعت تخلیة مواد داخل کپسول‌ها است. هرچه ابعاد و اندازه کپسول‌ها کوچک‌تر باشد، مواد داخل با سرعت بیشتری تخلیه می‌شود. این روند در آتش‌سوزی‌های با وسعت زیاد می‌تواند منجر به عدم موفقیت شما در اطفا حریق شود.

نکتة مهم و قابل ذکر دیگر در زمینه انتخاب بهترین کپسول آتش نشانی برای خودرو از نظر ایمنی و استاندارد، کنترل کردن و بررسی مداوم بدنه کپسول است. همچنین باید دقت گردد که کپسول خاموش کننده هر چند وقت یکبار شارژ شود که در صورت بروز خطرات احتمالی بتوان با آن مقابله کرد.

نکته مهم دیگر در خصوص بررسی و کنترل کپسول آتش نشانی برای خودرو، توجه بسیار به محل قرارگیری آن است. هرچه خودرو بزرگ‌تر باشد ابعاد کپسول مورد نیاز آن نیز بزرگ‌تر می‌شود. همواره به این نکته مهم توجه داشته باشید که از استفاده و به‌کارگیری کپسول‌های کوچک در خودروهای سنگین پرهیز کنید زیرا در صورت بروز حریق کپسول‌های کوچک کاربردی ندارند. ایده‌آل‌ترین نوع کپسول خاموش کننده برای خودروهای سنگین مدل‌های دو کیلویی است.

وزن مناسب کپسول آتش نشانی برای خودرو

کپسول آتش نشانی مناسب برای خودرو می‌تواند از نوع کپسول پودری و یا آبی (آب و گاز) ۱ یا ۲ کیلوگرمی است. این کپسول‌ها ابعاد کوچک‌تری دارند در نتیجه فضای کمتری اشغال می‌کنند. همچنین در زمان آتش سوزی به‌آسانی می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید علاوه بر تمام موارد گفته شده این کپسول آتش نشانی برای خودرو بسیار مقرون‌به‌صرفه هستند.

زمان تخلیه کپسول آتش نشانی پودری و آبی یک کیلوگرمی تقریباً 6 ثانیه و کپسول دو کیلوگرمی تقریباً در 10 ثانیه تخلیه می‌شود. البته کپسول‌های آتش نشانی با وزن کمتر هم در بازار موجود هستند اما برای اطفا حریق مناسب و استاندارد نیستند.

برای استفاده در خودروهای نیمه سنگین مانند وانت، کپسول خاموش کننده دو یا سه کیلویی بهترین انتخاب است. اما برای وسایل نقلیه سنگین مانند کامیون‌ها، باید با توجه به ابعاد ماشین و نوع باری که حمل می‌کنند، کپسول‌های آتش نشانی پودری و آبی بزرگتر و با وزن بیشتر مانند 6 کیلویی و یا 12 کیلویی استفاده شود.

اما به‌طورکلی باید توجه کنید که قوانین و مقررات مخصوصی برای تهیه و استفاده از کپسول آتش نشانی در کامیون‌ها وجود دارد.

کپسول آتش‌نشانی خودرو چه ویژگی‌هایی دارد؟

همان‌طور که در مطالب عنوان کردیم احتمال بروز حریق در وسایل نقلیه بنا به دلیل مختلف و متنوع امکان‌پذیر است. برای اطفاء حریق خودروها بهتر و منطقی‌تر این است که از کپسولی استفاده کنید که دامنه مقابله با آتش وسیع‌تری داشته باشد. بهترین کپسول آتش ‌نشانی برای خودرو در این مورد مدل پودری خشک است که برای انواع آتش‌سوزی‌ها طراحی و ساخته شده.

این نوع کپسول‌های پودری برای مقابله با انواع حریق ناشی از مایعات قابل اشتعال و مشتقات مواد پلاستیکی که در ساخت خودرو از آن‌ها استفاده شده کاربرد دارد.

کپسول آتش نشانی خودرو شما

بهتر است قبل از خرید کپسول آتش نشانی خودرو با دلایل مختلفی که یک خودرو ممکن است دچار احتراق شود آشنا شوید. احتراق در خودرو ممکن است به دلایلی از جمله نقص و نشت در سیستم سوخت‌رسانی، نقص فنی در سیستم برقی خودرو، داغ‌شدن بیش از اندازه موتور خودرو و تصادفات ایجاد شود.

از آنجایی که وزن و حجم کپسول‌های آتش‌نشانی زیاد است شما نمی‌توانید برای هر نوع از احتراق یک کپسول جدا تهیه کنید پس بهتر است از کپسول ترکیبی پودر و گاز ۱ یا ۲ کیلوگرمی استفاده کنید. این کپسول‌ها سبک هستند و فضای کمتری را در برمی‌گیرند اما به دلیل حجم کم، بهتر است که بعد  از استفاده آن‌را بررسی و نسبت به شارژ کپسول اقدام کنید.

برای خودروهایی مانند نیسان یا وانت از کپسول‌های 2 یا 3کیلویی و برای خودروهای سنگینی مانند کامیون‌ها بهتر است از کپسول آتش‌نشانی 12 الی 14 کیلویی استفاده کنید. کپسول مناسب برای ماشین‌های سنگین و نیمه‌سنگین نیز کپسول ترکیبی پودر و گاز است.

بهتر است که کپسول‌ها را بر اساس نوع ماشین انتخاب کنید و آن‌را در داخل خودرو  قرار دهید تا هنگام احتراق سریعا به کپسول دسترسی داشته‌باشید و مجبور به پیاده‌شدن از ماشین نشوید.

محل نصب کپسول آتش نشانی در خودرو

کپسول آتش نشانی برای خودرو باید در نقطه‌ای از ماشین قرار گیرد که دسترسی به آن آسان باشد تا در مواقع خطر به راحتی به آن دسترسی داشته باشید. مناسب‌ترین گزینه برای قرار دادن کپسول در اتومبیل زیر صندلی شاگرد است به این علت که راننده و دیگر سرنشینان امکان دسترسی آسان به کپسول آتش نشانی را دارند تا اگر نیاز باشد بتوانند از آن استفاده کنند.

البته در صورتی که نمی‌توانید کپسول را داخل خودرو قرار دهید می‌بایست آن را درون صندوق عقب خودرو نگه دارید. این امر موجب می‌شود که در زمان بروز حادثه از خودرو پیاده شوید تا کپسول را خارج کنید و به این معنی است که اگر شرایط تغییر کند و طبق برنامه پیش نرود و حادثه بدتری رخ دهد، موقعیت شما خطرناک نیست. زمانی که می‌خواهید آتش را خاموش کنید نباید کاپوت ماشین را کاملاً باز کنید زیرا اکسیژن موجب تشدید جریان آتش می‌شود. فقط کافی است که آن را باز کنید و کپسول آتش نشانی را از طریق شکاف‌های کوچک به داخل کاپوت اسپری کنید.

جمع‌بندی

یکی از خطرناک‌ترین و ناگوارترین اتفاقاتی که امکان رخ دادن آن وجود دارد، آتش سوزی است که عواقب بسیاری در پی خواهد داشت به همین دلیل توصیة ما به شما رعایت صددرصدی نکات ایمنی ذکر شده است. علت تاکید بر این مسئله کاهش خسارت‌های ناشی از آتش سوزی و مقابله با عوارض جانی و مالی این امر ناخوشایند است. در این مقاله ما به بررسی جامع و کامل کپسول آتش نشانی برای خودرو، انواع و کاربرد آن‌ها پرداختیم و آشنا شدیم در نتیجه برای انتخاب و خرید بهترین و مناسب‌ترین کپسول با توجه به نیاز خود بهتر است ابعاد و شرایط خودرو را در نظر گرفته و سپس خرید کنید.

Summary
Review Date
Reviewed Item
Suitable capsule for the car
Author Rating
51star1star1star1star1star
Software Name
all in one plugin
Software Name
web
Software Category
web

3 دیدگاه در “کپسول مناسب خودرو و ماشین

  1. رضا گفت:

    حتمن کپسول واسه ماشین بخرین
    من رو یکبار واقعا نجات داد
    حادثه خبر نمی کنه

دیدگاهتان را بنویسید