blog

درجه ها و نشانه های شغل آتش نشانی

درجه های شغل آتش نشانی

درجه های شغل آتش نشانی

درجه های شغل آتش نشانی به چه صورت است و بر چه معیاری مشخص می شود؟ شاید شما هم با دیدن لباس آتش نشانان متوجه تفاوت هایی در درجه های لباسهای آنها شده باشید. در ادامه این مطلب به شما می گوییم که این درجه ها به چه صورت هستند و هر کدام چه معنا و مفهومی را می رسانند.

هر درجه در شغل آتش‌ نشانی نشان‌دهنده رتبه و جایگاه مشخصی در این شغل است. مانند دیگر مشاغل دارای رتبه‌بندی مشخص، شرح وظایف و مسئولیت‌های نیروها مطابق با درجه و رتبه آن‌ها تغییر می‌کند. در ادامه در سایت رایان اطفا به معرفی درجه های آتش نشانی و تفاوت آن‌ها می‌پردازیم.

درجه های آتش نشانان

درجه های آتش نشانی علائمی قراردادی هستند که در کشورهای مختلف، تفاوت دارند. درجات مختلف جایگاه و وظیفه آتش ‌نشانان در مرکز آتش ‌نشانی را مشخص می‌کنند. درجه های آتش نشانی در کشور ما به دو صورت هستند. درجه‌هایی که با علامت ترومپت در رنگ‌های نقره‌ای یا طلایی مشخص می‌شوند و درجات مصوب کشوری که در سال 1390 به آتش ‌نشانان تعلق گرفته و دارای نماد شعله آتش لوگوی اصلی این سازمان هستند. این درجه ها به شرح زیر است.

نیروهای فرآتش

بالاترین درجه در آتش نشانی مربوط به نیروهای فرآتش است. درجه این نیروها با یک نشان شامل دو خوشه گندم آتشین با شعله‌ای آتش در میان آن مشخص می‌شود. این درجه به ترتیب شامل فرآتش پاد، فرآتش پاد دوم و سوم است که در هر کدام زیر نشان گندم و شعله به ترتیب 4، 3 و 2 خط موازی نقره‌ای وجود دارد.

نیروهای آتش پاد

نیروهای آتش پاد بعد از نیروهای فرآتش قرار دارند و دارای نماد گندم و شعله و خط‌های زیر آن هستند. نیروهای آتش پاد یک خط نقره‌ای، نیروهای آتش پاد دوم بدون خط و نیروهای آتش پاد سوم تنها 2 خوشه گندم و بدون خط و شعله دارند.

نیروهای آتش یار

درجه بعدی در آتش نشانی مربوط به نیروهای آتش یار است که درجه آن‌ها به ترتیب از آتش یار سوم با یک شعله آتش شروع شده و به سر آتش‌یار با 4 شعله آتش ختم می‌شود.

نیروهای آتش‌ نشان

درجه های آتش نشانی مربوط به نیروهای آتش نشان به دو صورت است. نیروهای سرآتش نشان دارای یک شعله و چند خط در اطراف شعله هستند که برای سرآتش نشان سوم دو خط طلایی در اطراف شعله، سرآتش نشان دوم، 4 خط و سرآتش نشان 6 خط طلایی در اطراف شعله به صورت متقارن و موازی است.

نیروهای آتش نشان اما به ترتیب از آتش نشان تا آتش نشان سوم دارای 3، 2 و 1 خط موازی نقره‌ای در زمینه‌ای مشکی هستند.

نیروهای داوطلب

نیروهای داوطلب آتش نشانی هم دارای نشانی در این مرکز هستند که از آتش نشان داوطلب شروع و به آتش نشان داوطلب سوم ختم می‌شود و به ترتیب با 3، 2 و 1 خط طلایی در پس زمینه‌ای خاکستری مشخص می‌شوند.

نیروهای بدون نشان

در نهایت، نیروهایی مانند رانندگان و اپراتورهای پاسخگوی تلفن آتش نشانی درجه و نشانی ندارند. تنها در بعضی مراکز ممکن است به رانندگان فعال در عملیات‌ها نشان‌های پایه داده شود.

حرف آخر درجه های آتش نشانی

آشنایی با درجات در آتش‌نشانی مانند هر شغل دیگری به رتبه‌بندی بهتر اشخاص و ارتباط راحت‌تر با آن‌ها کمک می‌کند. هر چند آتش‌ نشانی از جمله مشاغلی است که همه نیروهای آن در هر درجه‌ای بهترین خدمت خود را به مردم ارائه می‌کنند.

Summary
Review Date
Reviewed Item
Firefighting job grades
Author Rating
51star1star1star1star1star
Software Name
all in one plugin
Software Name
web
Software Category
web

دیدگاهتان را بنویسید